Basit öğe kaydını göster

Gümüşdağ, Hüseyin
Eksen, Ziya
2017-11-09T07:41:11Z
2017-11-09T07:41:11Z
2011-01-31
http://hdl.handle.net/20.500.11834/3672
Bu görüşme, Aziz Elbas ve Ahmet Erdönmez koordinatörlüğünde Bursa Büyükşehir Belediyesi bünyesindeki Bursa Araştırmaları Merkezi tarafından Bursa’nın Tarihi Mahalleleri II projesi başlığı altında gerçekleştirilmiştir. Bu proje kapsamında yapılan görüşmelerin sayısı 95'dir.tr_TR
1 Nisan 1927 İnegöl doğumlu olan Hüseyin Gümüşdağ, emekli sağlık görevlisidir. Gümüşdağ’ın ailesi 1940 senesinde çorapçılık yapmaktadır. O yıllarda Örme Lifler Kooperatifi adında bir kooperatif kurulur. Çorapta kullanılacak iplikleri o kooperatiften almaya başlarlar. Kooperatif, sadece Bursa’ya gelirse onlara iplik vereceğini ilçelere iplik veremeyeceğini söyleyince Bursa'ya Hocataşkın Mahallesi Okul Sokak 10 numaraya taşınırlar. Orada 10 sene otururlar ve daha sonra ev sahibi akrabalarını yerleştireceği için Hocataşkın Mahallesi'nden başka bir yere taşınırlar. Taşındıkları evin önünde eski bir mezarlık olan Beyazıt Paşa Mezarlığı vardır. Beyazıt Paşa Medresesi’nden bahseden Gümüşdağ, Medresesinin 1942 yılında 800 liraya satıldığını söyler. Bu medrese ortasında bahçesi, küçük kubbeleri ve içinde odaları olan bir mimariye sahiptir. Medrese Cumhuriyet'ten önce faaliyet halindedir. Medreseyi alan Rıfat, Mustafa, Ramazan ve Mehmet adında 4 kardeş binayı yıkıp yerine ev yaparlar. Mezarlık ise 1970’li senelerde belediye tarafından parsellenir. Mahallede bir Süt Çeşmesi bulunduğundan bahseder. Beyazıt Paşa Camii’nin önündeki çeşmeye halk tarafından Süt Çeşmesi denir. İnanışa göre çocuk sahibi olup da sütü kesilen kadınlar sabahın erken saatlerinde buraya gelip su içerse sütü tekrar gelir. Bunun için sütü kesilen kadınlar sabahın erken saatlerinde buraya gelip süt içer ve adak niyetine pasta ve börek bırakır. Süt Çeşmesi'nin üç kolu vardır. Bir kol doğu kısmına gider, bir kol İncirli Caddesi’nden İncirli Hamamı'na kadar, bir kol imam evinin bahçesine gider. Buradaki bazı evlerde dağ suyu denilen evden eve su kanalları vardır. Borularla evden eve su geçer. 1940’lı senelerin buzdolaBları o sulardır. Kayhan’da kar satılır. Buzhane kurulduktan sonra bu sefer buz satışı başlar. Evlerin içinde küçük sarnıçlar vardır. 1940’lı senelerde Hocataşkın Camii harabe halindedir. Bu cami II. Dünya Savaşı sırasında ordunun ihtiyacını karşılamak için buğday deposu olarak kullanılır. Mahalledeki pek çok tarihi bina satılırken cami satılmaz. 1970’li yıllara kadar cami kullanılmaz. Burhanettin Bölüklerin 1965-1970’li yıllar arasında muhtar olmasıyla birlikte “Hocataşkın ve Beyazıt Paşa Camileri Koruma Derneği” isminde bir dernek kurulur. Bu dernek sayesinde toplanan yardım paralarıyla camilerin onarımları gerçekleşir. Camiye ismini veren Hocataşkın hakkında bilgiler verir. Mahalledeki komşuluk ilişkililerini anlatarak görüşmesine devam eden Gümüşdağ, eskiden ailelerin toplanıp hep birlikte oyunlar oynadığını söyler. İlkbaharda mutlaka Kaplıkaya’ya gidilir. Burada bir dede olduğuna inanılır. Hıdırellez arifelerinde gençler gül dallarına yüzük gibi değerli şeyler bağlar, Hıdırellez günü bu eşyalar dallardan çekilir. Her devrin kendine has kıyafetleri olduğunu söyleyen Gümüşdağ, dönemin külhanbeylerinden söz eder. Düğünler şimdiki gibi düğün salonlarında yapılmaz. Evliliğin söz, nişan ve nikah olarak tanımlanan üç basamağı vardır. Dönemin kız isteme adetlerinden bahsedilir. Kına geceleri genelde kadınlar arasında düzenlenir. Düğünlerden önce gelin hamamı yapılır. Sünnet düğünlerinde evlerden sandalyeler toplanır, mevlitler okunur. Hacca gideceklere hediyeler verilir. Mahallenin hacıları Yıldırım Polis Karakolu arkasında veya Şehreküstü Meydanı’nda toplanır. Asker uğurlamaları ise biraz daha buruk olur. Asker adayları bir gün önceden arkadaşlarıyla toplanıp eğlence düzenler. Askerler toplu halde gidecekleri yerlere gönderilir. Mahallede cenaze olduğunda bahçeli evlerde sular kaynatılır, hoca gelip cenazeyi yıkar. Mahallede vefat edenler genellikle Emir Sultan Mezarlığı’nda medfundur. Gümüşdağ mahalleye geldiklerinde suyun olmadığınI söyler. Mahalleli Bayezid Camii’nin çeşmesinden su alır. 1930’lu yılların ekonomik krizi kolay geçmez. Bursa’da sayısı az olan doktorlar hakkında detaylı bilgiler verir. İlk otobüs seferi Yeşil-Çekirge arasında yapılır. Bursa’da bayram zamanı eğlence yeri Pınarbaşı’dır. Pek çok eğlence düzenlenen Pınarbaşı’nda yağlı güreş etkinlikleri de yapılır.tr_TR
Bursa Büyükşehir Belediyesitr_TR
text/plaintr_TR
turtr_TR
info:eu-repo/semantics/embargoedAccesstr_TR
Hocataşkın Mahallesi (Yıldırım, Bursa, Türkiye)tr_TR
Hıdırelleztr_TR
Örme Lifler Kooperatifitr_TR
Süt Çeşmesitr_TR
II. Dünya Savaşıtr_TR
Göbek Atan Dedetr_TR
Hocataşkın Dedetr_TR
Kına Geceleritr_TR
Sünnet Törenleritr_TR
Düğünlertr_TR
Yatırlartr_TR
Komşuluk İlişkileritr_TR
Akgün, Niyazitr_TR
Bilişli, Ertuğrultr_TR
Emir Sultan Mezarlığıtr_TR
Bayramlartr_TR
Bayezid Paşa Mezarlığıtr_TR
Bayezid Paşa Camiitr_TR
Hüseyin Gümüşdağ ile sözlü tarih görüşmesitr_TR
Görüşmetr_TR
1927, Bursa; T.C.; Erkektr_TR
Türkiye, Bursa, Yıldırım, Hocataşkın Mahallesitr_TR
Bursa’nın Tarihi Mahalleleri II. editör Neslihan Dostoğlu, Necmi Gürsakal, Aziz Elbas. Bursa: Bursa Kültür A.Ş., 2011.tr_TR


Bu öğenin dosyaları:

DosyalarBoyutBiçimGöster

Bu öğe ile ilişkili dosya yok.

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster