İlköğretim 4. sınıf sosyal bilgiler tarih konularının öğretiminde kanıt temelli öğrenme modeli:Bir aksiyon araştırma
Künye
Işık, Hülya. İlköğretim 4. Sınıf sosyal bilgiler tarih konularının öğretiminde kanıt temelli öğrenme modeli: Bir aksiyon araştırma. danışman Dursun Dilek. İstanbul: Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2008. 217 s.
Özet
Bu araştırmada, küçük yaştaki çocukların sosyal bilgiler dersleri içerisinde yer alan tarih konuları ile buluşturulmasında kanıta dayalı öğretim uygulamalarının kullanılması ele alınmıştır. Araştırma ilköğretim 4. sınıf sosyal bilgiler dersi tarih konularının öğretiminde 9-10 yaş grubundaki 42 öğrenci ile yürütülmüştür. Farklı türden kaynaklar yanında sözlü tarih çalışmalarının da yürütüldüğü araştırmada küçük yaştaki çocukların tarihsel düşünme gelişimi, tarih disiplininin değişim, süreklilik, zaman ve mekan, sebep ve sonuç gibi temel kavramlarının ışığında kanıt temelli öğrenme etkinlikleri vasıtasıyla tespit edilmeye çalışılmıştır. Araştırma, İlköğretim 4. sınıf sosyal bilgiler dersinde "Kültür ve Miras" öğrenme alanında yer alan "Geçmişimi Öğreniyorum" ünitesi boyunca nitel aksiyon araştırmanın "Uygulayıcının Aynı Zamanda Araştırmacı Olduğu" yaklaşımı ile yürütülmüştür. Veri toplama araçları olarak öğrenci görüşme formları, öğrenci ürünleri ile öğrencilerin sınıftaki söylemleri ve grup içi tartışmalarını belirleyebilmek amacıyla video-kamera kayıtları kullanılmıştır. Veriler betimsel analiz, içerik analizi ve söylem analizi yaklaşımları ile çözümlenmiştir. Bulgular; 9-10 yaş grubundaki öğrencilerin bireysel ve grup çalışmaları sonucunda, "kanıt temelli öğrenme" modeli uygulamalarıyla tarihsel sorgulamaları öğretmen rehberliğinde yapabildiklerini, öğrencilerin tarihsel düşünme becerileri üzerinde olumlu etkiler yapabildiğini ortaya koymuştur. This research explores the use of evidence based learning activities in teaching history to young pupils. 42 pupils aged 9-10 took part in the study. Different historical sources and oral history were used in learning activities through evidence based learning model to investigate young childrens development of historical thinking in the light of key historical concepts like change and continuity, time and place, cause and effect. The theme of "Learning my Past" in the "Culture and Inheritance" thematic strand (learning area) was chosen from social studies curriculum in the action research process. Video-recorded data were collected through pupils interview forms, materials that were produced by children, classroom talks, and group discussions. Descriptive, content and discourse analysis techniques were used to interpret the data gathered from the class. Findings show that pupils aged 9-10 who practice evidence based learning activities individually and in groups can make historical questioning under teachers guidance. This also has positive influences in their historical thinking skills.
Koleksiyon
- Tez [172]