Sözlü tanıkların dilinde Çanakkale'de öğretmen yetiştiren kurumların tarihi (1915-1992)
Künye
Uygun, Selçuk. (2010). Sözlü tanıkların dilinde Çanakkale'de öğretmen yetiştiren kurumların tarihi (1915-1992). Çanakkale Araştırmaları Türk Yıllığı Dergisi, 8-9, s. 161-194.
Özet
Bu araştırma, Çanakkale’de öğretmen eğitimi veren kurumların tarihi gelişim süreci
içinde uygulamadaki etkisini betimlemeyi amaçlamıştır. Çanakkale’de kesintisiz
öğretmen eğitimi, “Çanakkale Erkek İlköğretmen Okulu” adı altında ilk kez 1955
yılında başlamıştır. Daha sonraki yıllarda bu kurum farklı adlarda eğitim-öğretimini
sürdürmüş, 1992’de kurulan Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi’nin de temellerini
oluşturmuştur. Araştırma verileri, Çanakkale’de, eğitim fakültesi dışında yakın geçmişte
öğretmen eğitimi veren “ilköğretmen okulu”, “eğitim enstitüsü” ve “eğitim yüksek
okulu” mezunu öğretmenlerle yapılan sözlü tarih görüşmeleri ile toplanmıştır. Bu üç
kurumun yapısı, öğrenci durumu, öğretim kadrosu, eğitim-öğretim faaliyetleri ve
mezunlarının atama durumları konu başlıkları altında sözlü tarih görüşmeleri ile
toplanan sözlü anlatılar analiz edilerek değerlendirilmiştir. Çalışma, yakın geçmişte
öğretmen eğitimi veren bir kurumun tarihi gelişim sürecinde uygulamadaki etkisini
deneyimlerden hareketle derinlemesine incelediği için önemlidir. Araştırma
bulgularında, kurumların gelişiminde sosyal ve kültürel etkenlerin belirleyici olduğu ve
kurumlarını etkisinin de toplumsal etkenlere bağlı olduğu görülmüştür. The aim of this research is to define the effect of teacher training institutions through
oral history method. The first continually teacher training institution in Çanakkale was
opened in 1956. In later years, this institution had continued educational period under
different names, and it was been basis of Çanakkale Onsekiz Mart University founded
in 1992. This research is important. Because it presents a review of the history of
teacher training institutions in (in particular) and its results will be clarified to general
teacher training (in general). The oral history researches that were made with teachers
who graduated from the teacher education institutions except Faculty of Education in
Çanakkale and the effects of institutions on historical development process have been
reviewed in comparative way. Data was collected from narrations of witness and
document analysis. These data was analyzed and evaluated in a descriptive way.
According to findings, it has been seen that witnessing that based oral history method as
important as printed sources to clarify institutions’ social and cultural development.
Bağlantı
http://canakkalearastirmalari.comu.edu.tr/images/form/dosya/dosya_331272.pdfhttp://hdl.handle.net/20.500.11834/58
Koleksiyon
- Makale [116]