The Making of young women at an American Missionary School in early republican Turkey
Künye
Bozkurt, Ödül. The Making of young women at an American Missionary School in early republican Turkey. danışman Zafer Toprak. İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 1995. 208 s.
Özet
Bu tezde, Cumhuriyetin ilk döneminde İzmir'deki bir Amerikan misyoner okulunda yürütülmüş olan eğitimin nitelik, içerik, ve etkileri incelenmiştir. Çalışma bir sözlü tarih araştırmasına dayanmaktadır. Tezin ilk bölümünde Amerikan denizaşırı misyoner faaliyetinin kökenleri, iç mantığı ve amaçları aktarılmış, Amerikan misyoner eğitiminin Osmanlı İmparatorluğu'ndaki gelişim süreci tanımlanmıştır. İkinci bölümde söz konusu faaliyetlerin Cumhuriyet rejiminin kurulmasının ardından geçirdiği dönüşüm süreci anlatılmış ve Cumhuriyet'in yabancı okullara ilişkin tutumu, yabancı okulların çalışmalarını belirleyen hukuki çerçeve, ve bunlar karşısındaki Amerikan misyoner tepkisi üzerinde durulmuştur. Tez için yürütülmüş olan araştırmanın bulguları üçüncü bölümde tematik bir sınıflandırma içerisinde sunulmuştur. Kişisel yaşam tarihçelerinin analizi üzerinden, yoğun Türk milliyetçiliğiyle belirlenmiş bir dönemde bir Amerikan misyoner okulunda yetişmiş olmanın anlam ve açılımları tartışılmakta ve değerlendirilmektedir. This thesis investigates the nature, content, and impacts of education carried out at an American missionary school for girls in Izmir during the early Republican era, and is based on a research in Oral History. The first part of the thesis articulates the origins, rationale, and purposes of the American overseas missionary enterprise and displays the course of development of American missionary education inside the Ottoman Empire. The second part describes the transformation of the undertaking after the establishment of the Republic and reviews the early Republican attitude towards foreign schools, the regulations that came to be imposed on them, and the American missionary response. The findings of the research are presented in the third section in thematic manner. Through the analysis of individual life histories, the implications of exposure to American missionary influences at school in a time of intense Turkish nationalism are discussed and evaluated.
Koleksiyon
- Tez [172]