Modernization through dancing bodies in Turkey
Künye
Günsür Yüceil, Zeynep. Modernization through dancing bodies in Turkey. danışman Arzu Öztürkmen. İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2007. 353 s.
Özet
The present study aims to explore the first thirty years of State Ballet Institutions of Turkey. It was based primarily upon the oral interviews of Turkish ballets subjects and the critics reviews mostly published in journals and newspapers of the time. The study is divided into six chapters. An assessment of the foundation of institutional ballet in the world constitutes the first chapter. Chapter II is concerned with the dance scholarship in Turkey. Chapter III consists of two sections: The first one is based on a historical narrative related to the first state sponsored ballet institutions, namely the Ankara State Conservatory of Ballet and the Ankara State Ballet Company. The history of the foundation of the relevant educational framework combined with the professional company is explored through the readings and first hand witnesses memories. The second section of this chapter introduces the most significant actors of early Turkish ballet. The British teachers and choreographers as the initiators of ballet, Turkish bureaucrats as the representatives of the state and the first Turkish dancers as the pioneers of this art form have been presented. Chapter IV is concerned with the issues of institutionalization of Turkish ballet, followed by Chapter V which is involved with the debate on constructing `the national'. Different approaches were analyzed in relation to the presentations of the national. Finally, Chapter VI focuses on the individual stories as they are told by the first generations of the Turkish ballet artists. Their stories include gender perspectives, passion, frustration, and searching. Their memories are expressed as they are. Bu çalışma, Türk Devlet Balesi kurumlarının ilk otuz yılını incelemeyi hedeflemektedir. Öncelikle, Türk balesinin özneleri ile yapılan sözlü tarih görüşmelerini, ayrıca dönemin gazete ve dergilerinde çıkan eleştiri yazılarını kaynak olarak kullanmaktadır. Çalışma altı bölümden oluşmaktadır. Birinci bölümde, balenin, bir sanat dalı olarak oluşmasına ve Avrupa/Amerika'daki balenin kurumsallaşma sürecine bakan genel bir değerlendirme sunulmaktadır. İkinci bölüm Türkiye'de dans teorisini oluşturan çalışmaları gözden geçirmektedir. Üçüncü bölüm kendi içinde ikiye ayrılmıştır. Türk balesinin ilk eğitim kurumu, Ankara Devlet Bale Konservatuarı'nın oluşturulmasına ve bunu izleyen süreçte bu kurumdan mezun olanlarla ilk profesyonel dans topluluğunun, Ankara Devlet Bale Topluluğunun kurulma hikayesine odaklanan bu bölümün ardından; Türk balesinin önemli aktörlerinin tanıtıldığı ikinci bölüm gelir. İngiliz bale eğitmenleri ve koreografları Türk balesini kuran kişiler olarak, Türk bürokratları devleti temsil eden resmi kimlikler olarak ve son olarak da bu kurumlardan yetişen Türk dansçıları, bale sanatının Türkiye'deki ilk temsilcileri olarak incelenirler. Dördüncü bölüm, Türk balesinin kurumsallaşma sürecine odaklanarak bu sürecin sancılarını analiz eder. Beşinci bölüm, `ulusal' bir bale sanatının yaratılma çabalarına ve ulusal'ı oluştururken yaşanan dönemin sanatsal, kültürel, politik tartışmalarına odaklanır. Farklı ulusallık kimlikleri ile ilgilenir. Altıncı ve son bölüm, Türk bale sanatçılarının kişisel hikayelerini ve bu hikayelerin içindeki toplumsal cinsiyet, tutku, hüsran ve arayışları dile dökmeye çalışan; hafızalara ses bulmaya çalışan bir anlatıdır.
Koleksiyon
- Tez [172]