Eski ve yeni ilköğretim sosyal bilgiler dersi öğretim programı ve ders kitaplarında tarih konularının karşılaştırılması
Künye
Berk, Fatih. Eski ve yeni ilköğretim sosyal bilgiler dersi öğretim programı ve ders kitaplarında tarih konularının karşılaştırılması. danışman Bülent Çukurova. Adana: Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2008. 100 s.
Özet
Bu araştırmada, İlköğretim sosyal bilgiler dersi eski ve yeni öğretim programı ve ders kitaplarında (6 ve 7. sınıf) tarih konularının metot ve içerik yönünden karşılaştırılması yapılarak, benzerlikler ve farklılıkların ortaya konulmasına çalışılmıştır. Bu sebeple çalışma her iki öğretim programı ve ders kitapları üzerinde yoğunlaşmıştır. Literatür incelemesi niteliği taşıyan bu çalışma; giriş, kuramsal açıklamalar ve ilgili araştırmalar, yöntem, bulgular ve yorum, sonuç ve öneriler olmak üzere beş ana bölümden oluşmuştur. Bu araştırmanın amaç ve alt amaçlarına ulaşmak için yayınlar ve konuyla ilgili araştırmalar taranmış; elde edilen bulgular çerçevesinde eski (1998) ve yeni (2004) öğretim programları ve belirlenen ders kitaplarındaki tarih konuları metot ve içerik yönünden karşılaştırılmıştır. Araştırmada şu sonuçlara ulaşılmıştır: araştırma sonucunda; sosyal bilgiler eski öğretim program ve ders kitaplarında tarih konularının içeriğinin yüklü ve öğrencinin ihtiyacından uzak olduğu, eski program ve ders kitaplarında tarih konularının siyasi ve askeri tarih üzerinde yoğunlaştığı, konuların sunumunda kronolojiye aykırı hareket edildiği, konuların sunumundaki üslubun tek düze ve öğrencini seviyesine uygun olmayan bilimsel tarih özelliği taşıdığı, bu durumun da öğretmeni merkeze alıp öğrenciyi pasif hale getirdiği, eski ders kitaplarında kullanılan görsel malzemelerin pedagojik olarak yetersiz olduğu ve özensiz olarak seçildiği, sosyal bilgiler yeni öğretim programı ve ders kitaplarında tarih ünite ve konularının içeriğinin hafifletildiği, yeni öğretim programı ders kitaplarında konu içeriklerinin ilgi çekici örneklerle sunulduğu ve tarih öğretiminde sözlü tarih ve yerel tarih yöntemlerine yer verildiği, yeni ders kitaplarında bulunan görsel malzemenin daha özenli seçildiği ve ünite değerlendirme kısmının daha işlevsel hale geldiği belirlenmiştir. In this research, similarities and differences are tried to be brought to light as comparing the subjects of history with regard to the method and the content in the lesson of primary school old and new programme and in the textbooks. Therefore, this study centered on both curriculum and textbooks. This research carrying the quality of a literature sutdy consist of five basic parts as; introduction theoretical descriptions and its related researches, technique, verities and explanations, conclusion and suggestions. To reach the aim and the sub-aims of this resarch, studies about publications and tpics have been searched; in the framework of the obtained verities, the historical subjects in the old (1998) and new (2004) curriculums and determined textbooks are compared with regard method and content and in this resarch we reached to that results. In the former curriculum and the textbooks, the content of history subjects is excessive and far fom sutudents needs, ın the former curriculum and the textbooks, history subjects are mostly focused on political and military history, the presentation of subjects is contrary to chronological order, the style of presentation of subjects is monotonous and has features of scientific history which doesn't fit the level of students, this puts the teacher in the centre and makes the students inaffective, in the former textbooks, visual materials are carelessly choosen and pedagogically insufficent, in the new curriculumand textbooks, the content of subjects is presented a long with interesting examples oral and local history methods are employed in teaching of history, ıt is determined that the visual materials are coohesen more carefully and units evalution sections are made more functional.
Koleksiyon
- Tez [172]