Makale
Bu koleksiyon için kalıcı URI
Güncel Gönderiler
Öğe "Why are we here?":theaching of phenomenon of migration with oral history(2018) Dere, İlkerThe aim of this study was to determine whether oral history is an effective method for teaching the phenomenon of migration. In this study, the action research was used to discuss the phenomenon of migration in detail and to solve the problems that may be encountered during the teaching process. Oral history interviews, self-evaluation forms, and unstructured questionnaires were used for data collection. The obtained data were evaluated and interpreted by using content analysis and descriptive analysis methods. The results of the study show that the students learned economic, sociological, cultural and personal dimensions of migration in detail. In addition, students found that migrations are more likely to be caused by economic conditions and that their families were satisfied with their new lives after migration. In addition, migration study has made important contributions to the students to learn their family's migration history, to compare the past and present economic conditions, get to know the family better and understand the phenomenon of migration correctly.Öğe Hayat Bilgisi derslerinde sözlü tarihle kültürel mirasın öğretimi(2019-11-13) Dere, İlkerTürk toplumunun kültürel, milli ve manevi değerleriyle ilgili çeşitli konuları içeren hayat bilgisi dersleri sayesinde öğrenciler, yaşadığı toplumu tanımaya başlarlar. Toplumun kültürü ve değerlerinin en önemli ve yakın kaynakları ailelerdir. Öğrenciler, özellikle yaşlı insanlarla konuşarak kendi kültürlerini öğrenebilirler. Bu bağlamda kültür ve değer öğretiminde kullanılabilecek en uygun yöntemlerden birisi sözlü tarihtir. Bir sözlü tarih çalışmasında öğrenciler; aile üyeleri, akrabaları ve komşularıyla görüşür ve temel bilimsel adımları takip ederek toplumun kültürünü ve değerlerini keşfederler. Bu araştırma, somut olmayan kültürel miras ögelerinin öğretiminde sözlü tarih yönteminin katkılarını ortaya çıkarmayı amaçlamaktadır. Nitel araştırma yöntemlerinden eylem araştırması deseni kullanılan araştırmanın çalışma grubunu, Bursa’nın Nilüfer ilçesinde hizmet veren özel bir okulun 2. sınıf öğrencileri (24) oluşturmaktadır. Öğrenciler, velilerin yazılı izniyle ortak araştırmacının okuttuğu çeşitli sınıflardan seçilmiştir. Araştırmada Ön Bilgi Değerlendirme Formları, Son Bilgi Değerlendirme Formları, Çalışma Değerlendirme Soruları ve Kaynak Kişi Görüşme Değerlendirme Formlarından veri toplanmıştır. Toplanan veriler, içerik analizine tabii tutularak analiz edilmiş ve yorumlanmıştır. Çalışmanın sonuçları, sözlü tarih uygulamasının öğrencilerin yakın çevresindeki somut olmayan kültürel miras ögelerini tanımalarını sağladığını göstermiştir. Ayrıca değişim ve sürekliliği algılayan öğrenciler, değişimin daha çok olumsuz boyutuna odaklanmıştır. Bunların yanında kaynak kişiler, çalışmanın iki nesli bir araya getirdiğine ve kültürün tanınmasına yardımcı olduğuna dikkat çekmişlerdir.Öğe Sözlü tarih eğitim uygulamalarına entegrasyonunda bir başarı öyküsü:the foxfire projesi(2019) Dere, İlkerTarih biliminin veri toplama araçlarından biri olan sözlü tarih, eğitim uygulamalarında bir öğrenme ve öğretme yöntemi olarak da kullanılmaktadır. Sözlü tarih çalışmaları, eğitim alanında genelde bir proje kapsamında yapılmaktadır. Yapılan bu projelerin en ünlüsü, Cornell Üniversitesi’nden 1966 yılında mezun olduktan sonra Amerika Birleşik Devletleri’nin Georgia Eyaleti’nde hizmet veren Rabun Gap-Nacoochee Lisesi’nde görev yapmaya başlayan Eliot Wigginton tarafından başlatılan The Foxfire Projesi’dir. Bu başarılı girişim, 1966’dan günümüze kadar ara verilmeksizin sürdürülmüştür. Bu çalışmanın amacı, okul temelli sözlü tarih projelerinin öncüsü olan The Foxfire Projesi’nin 1966’dan günümüze kadar uzanan başarı öyküsünü ortaya koymaktır. Bu amaçla çalışmada doküman incelemesi yöntemi tercih edilmiştir. Veri analizi sonucunda The Foxfire Projesi’yle ilgili bazı önemli bulgulara ulaşılmıştır. Birincisi, ilk defa 1968 yılında bir okul dergisi olarak başlayan The Foxfire, Amerika ve dünya çapında bilimsel bir dergi hüviyeti ve ünü kazanmıştır. İkincisi, öğrencilerin sözlü tarih çalışmalarını bir araya getiren ve büyük bölümü öğretmen Wigginton tarafından düzenlenen 12 ciltlik kitap serisi yayımlanmıştır. Üçüncüsü, bu proje kapsamında zaman içinde geliştirilen öğrenme ve öğretme tecrübeleri, “The Foxfire Öğrenme ve Öğretme Yaklaşımı” adıyla bir modele dönüştürülmüştür. Son olarak bu proje, Amerika’da birçok okulda benzer projelerin yapılmasına ve dergilerin çıkarılmasına ilham kaynağı olmuştur.Öğe Viewpoints of social studies teachers about oral history method(2019) Dere, İlkerThe aim of this study was to reveal the viewpoints of social studies teachers regarding oral history method. The qualitative research approach was used to achieve this purpose. A total of 225 middle-school social studies teachers from various provinces of Turkey participated in the study. A standardized open-ended interview form comprising three sections was used to collect data. Data collected online and during face-to-face interviews were evaluated with content analysis method. At the end of the research, important results regarding the usage of oral history in social studies courses were obtained. First, it was observed that most of the social studies teachers were acquainted with the oral history method and that they learned about this method during their university education. Second, most of the teachers defined the method as an interesting and effective method that facilitates permanent learning. Third, they remarked that the oral history method presents first-hand information, develops historical thinking skills and ensures the establishment of a meaningful connection with society. In spite of this, the teachers who stated that they do not use this method in their courses mentioned some problems related to the school curriculum and oral history method. In the context of these results, it can be concluded that the oral history method has begun to gain popularity among social studies teachers despite some problems.Öğe Sözlü tarihin kaynakları: bir bibliyografya çalışması(2019) Dere, İlkerSözlü tarih, milletlerin tarih yazımına katkıda bulunan en önemli yöntemlerden biridir. Bu yöntem bir disiplin olarak ilk defa 1948 yılında Kolombiya Üniversitesi’nde kurumsallaşmaya başlamıştır. Günümüzde tarih,antropoloji, eğitim, halk bilimi, iletişim, mimarlık, müzik, radyo ve televizyon, siyasal bilimler, spor, sosyoloji gibi çeşitli alanlarda bir veri toplama aracı ve öğretim yöntemi olarak kullanılmıştır. Ancak Türkiye’de bu alan, 1990’lı yıllarda Tarih Vakfı’nın girişimleriyle tanınmıştır. Özellikle 2005 yılından sonra çeşitli disiplinlerdeki araştırmalarda kullanımı artış göstermiştir. Bu araştırmanın amacı, sözlü tarihle ilgili dünyada ve Türkiye’de yapılmış çalışmaları, sistematik olarak sunmaktır. Araştırmada doküman incelemesi yöntemi kullanılmıştır. Araştırmada incelenen kaynaklar, Türkçe ve İngilizce dilleriyle sınırlıdır. Araştırma sonuçları, dünyada sözlü tarihle ilgili yapılan çalışmaların çok çeşitli alanları kapsadığını göstermektedir. Bu kapsamda 139 İngilizce kitap ya da kitap bölümü ile 66 makalenin detayları sunulmuştur. Bununla birlikte Türkiye'de sözlü tarihle ilgili yapılmış 100 kitap veya kitap bölümü, 55 makale ve 215 tez çalışmasının künyesine değinilmiştir. Bu olumlu gelişmelere rağmen hala sözlü tarih konusunda detaylı rehber kitaplara ihtiyaç olduğunu söylemek mümkündürÖğe National education meets critical pedagogy: teaching oral history in Turkey(2019) Neyzi, LeylaIn this article, I reflect on teaching oral history in a society with a centralized education system that inculcates a hegemonic national(ist) history. I suggest that the commitment to academic freedom and liberal arts education at Sabanci University, a private university in Turkey, encourages the teaching of in-terdisciplinary and research-oriented courses that critical pedagogy inspires. I show that while oral history is relatively new and weakly institutionalized in Turkey, recent interest in and growing debates about the past have led to growing demand for oral history. Using examples from the classroom, I argue that oral history teaching has enormous potential for addressing the silences and controversies in Turkey's past. I show that the practice of oral history allows students to rethink the learning process, debate public history, reconsider their relations with others, and reflect on their own past and current subjectivities. Describing the contraction of the public sphere in Turkey in the last two years, I discuss the limits of the oral history classroom as a microcosm of society. I suggest that despite (or because of) these limitations, oral historians may develop creative new ways to continue teaching and collaborating with their studentÖğe Kadınlar dile gelince:Kuzey Kıbrıs’tan ev, kamusal yaşam ve kadınlık halleri üzerine anlatılar(Ankara Üniversitesi İletişim Fakültesi, 2011) Aliefendioğlu, Hanife; Behçetoğulları, Pembe; Alankuş, SevdaBu makale Kıbrıslı kadınların modernite, çalışma hayatı, savaş ve yerinden edilme deneyim ve algılarının izlerini sürerek ve analiz ederek bir eksiği tamamlamayı amaçlamaktadır. Araştırmamız iki grup kadınla yapılan görüşmelere dayanmaktadır; a) İngiliz sömürge döneminde okula giden ve çalışan kadınlar; b) adadaki etnik çatışmalar sırasında evlerini kaybeden ve yerlerinden edilen kadınlar. Bizler Kıbrıs'ta modernitenin Helen, Osmanlı/Türk ve İngiliz kaynaklarından beslenen zemini sorgulanmadan yazılamayacağına inanıyoruz. Bu çalışma, Kıbrıslı kadınların bakış açısından onların anlatılarını sunar ve analiz ederken tarihin yeniden yazımında teorik ve metodolojik bir zemin olarak kabul edilen sözlü tarihi kullanır.Öğe Eskişehir Porsuk (Turing Klöp) Oteli’nin kurum tarihi açısından incelenmesi(2015) Yetgin, Duygu; Yılmaz, AyselKurtuluş Savaşı’nın ardından büyük kayıplar veren ve Cumhuriyet’in kurulması ile birlikte yaralarını sarmaya çalışan Eskişehir’e, pek çok sanayi yatırımı yapılmaya başlanmıştır. Bu yatırımlar beraberinde şehre gelen devlet adamları, sanatçılar, iş adamları, eğitimciler gibi misafirlerin kalabileceği iyi bir otel ihtiyacını gündeme getirmiştir. Porsuk Çayı üzerindeki adada kurulan Porsuk Oteli, gerek fiziksel özellikleri gerekse hizmet kalitesi ile o dönemin koşullarında bu ihtiyaca cevap verebilen tek otel olmuştur. Bu bağlamda Porsuk Oteli ve Otel’in kurum tarihi açısından araştırılması, Eskişehir’in turizm tarihine katkısı bakımından önemlidir. Alanyazın incelendiğinde Porsuk Oteli’ni konu alan akademik bir çalışmaya rastlanmamış olması,araştırmanın özgün değerini ortaya koymaktadır. Bu araştırmanın amacı, Cumhuriyet’in ilk yıllarında şehre kattığı değerle anılan Porsuk Oteli’nin kurum tarihini inceleyerek şehrin turizm tarihine ışık tutmak ve Otel’in önemini vurgulamaktır. Birincil ve ikincil kaynaklardan yararlanılarak nitel bir çalışma gerçekleştirilmiş ve bu bağlamda o dönemi hatırlayan kişilerle sözlü tarih görüşmeleri yapılmıştır.Öğe Sözlü kültür-sözlü tarih ilişkisi bağlamında Niş türküleri(2011) Fidan, SüleymanTarihi süreç içerisinde yaşanan olaylar, insanların zihinlerine kazınır ve sözlü üretim repertuarını teşkil eder. Bu üretim sürecinin bir ürünü olarak ortaya çıkan türküler; savaşları, göçleri, kıtlıkları kısacası insanı etkileyen her türlü olayı konu edinerek tarihi akış içerisinde, sonraki nesillerin dikkatine sunar. Sözlü kültür-sözlü tarih ilişkisi diye adlandırılan bu disiplinler arası ilişki, bahsi edilen sözel üretimlerle tarihi belgeler arasındaki bağı irdeler. Böylelikle resmi tarihin yanı sıra halkın belleğindeki tarih dikkatlere sunulur. Bu durum bir taraftan tarihi olayları daha iyi anlama şansı sunarken öte taraftan tarihi olayların bizzat içerisinde olan insanların duygularını türküler, destanlar vb. vasıtasıyla anlaşılmasını sağlar. Çalışmanın konusunu oluşturan türkülerin yakıldığı vilayet olan Niş, yaklaşık beş asır boyunca Osmanlı idaresinde bulunmuştur. Bu süreç içerisinde gerek uzun zamandır Balkanlarda bulunan Türk boylarının folklorik üretimleriyle gerekse kolonizatör dervişlerin çabalarıyla Türk kimliği bu bölgede kaybolmamıştır. Bu çalışmada Türklere yurtluk etmiş olan Balkanlardaki Niş vilayeti ile ilgili tarihe tanıklık eden insanların yaktıkları türküler sözlü tarih bağlamında ele alınacaktır.Öğe Sözlü tarih ve derinlemesine görüşme(Ardahan Üniversitesi, 2016-04) Tokmak, MeriçModerniteyle birlikte sosyal teorideki değişimler tarih disiplinini de etkilemiştir. Bu süreç içinde tarih disiplini amacı, işlevleri, kaynakları ve yöntemleri bakımından dönüşüme uğramıştır. Bu çalışma tarih-sözlü tarih, sözlü tarih-derinlemesine görüşme ilişkilerini ele alarak sözlü tarih ve görüşme tekniği hakkında bilgi vermeyi amaçlamaktadır. Çalışmada sözlü tarihin gelişimi, tarih disiplini içindeki devindirici boyutları ve derinlemesine görüşme-görüşme, derinlemesine görüşme sözlü tarih ilişkileri incelenerek sözlü tarihin tarih disiplinindeki dönüşümlerin bir ürünü olarak aynı zamanda bu yeniliklere katkı sağladığı, tarih disiplininin yöntemi, işlevi ve amacı noktasında disipline yetkinlik kazandırdığı ve görüşme ile derinlemesine görüşme arasında bariz farkların ortaya çıktığı sonuçları elde edilmiştir. Sözlü tarihin salt bir yöntemden öte, temelde yeni bir anlayış olduğu ve derinlemesine görüşme yordamının sözlü tarihin bir organonu olmasının aralarındaki ilişkiye özdeşlik değil tamamlayıcılık yüklediği gözlenmiştir. Çalışmada yetkin bir sözlü tarih çalışması için başarılı bir derinlemesine görüşmenin sine gua non nitelik taşıdığı içtihadına da ulaşılmıştır. Çalışma sözlü tarihin tarih disiplini içindeki konumunu, tarih disiplinine etkilerini, derinlemesine görüşmeyle ilişkilerini gözler önüne serebildiği ölçüde önem arz etmektedir.Öğe Öğe Göç ve hafıza:bir Süryani Kürt kasabasında sözlü tarih anlatıları(Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, 2014) Aras, Ramazan; Neyzi, Leyla (Hazırlayan)[Özet Yok]Öğe Pomak yemek kültürünün yaşayan izleri:bir sözlü tarih çalışması(Adnan Menderes Üniversitesi, 2014-03) Saçılık, Melahat Yıldırım; Çevik, SametKültürel mirasın somut göstergesi olan yemek kültürünün gelecek kuşaklara aktarılması, yerel kültürün korunmasının gerekliliklerinden biridir. Kültürün turizmle ilişkisi göz önüne alındığında; yerel kültürün korunarak bu kültüre dair farkındalık oluşturulması, turistik destinasyonlarda ürün çeşitliliğinin artmasını sağlayacak ve böylece destinasyondaki turizm hareketlerine olumlu şekilde katkı söz konusu olacaktır. Çalışmanın konusunu, turistik bir destinasyon olan Erdek’te nüfusun önemli bir bölümünü oluşturan Pomakların yemek kültürü oluşturmaktadır. 1924 mübadelesiyle Erdek’e gelerek, Erdek’in çeşitli köylerinde ikamet etmeye başlayan Pomakların kendilerine özgü kültürel değerleri, her ne kadar bu kültürü devam ettirmeye çalışsalar da baskın kültürler karşısında zamanla unutulma tehlikesiyle karşı karşıya kalmıştır. Çalışmanın amacı; Pomakların yemek kültürüne dair unutulmaya yüz tutmuş lezzetlerin gün ışığına çıkarılması ve böylece bu kültüre dair bir farkındalık oluşturulmasıdır. Bu amaçla hazırlanan çalışmada sözlü tarih yöntemi kullanılmıştır. Pomakların ikamet ettiği, Erdek’e bağlı Düzler Mahallesi ve Yukarıyapıcı Köyü’nde yaşayan yaşlı ve görüşme yapabilecek kadar sağlıklı kişiler çalışmanın örneklemini oluşturmaktadır. Söz konusu kişilerle yapılan görüşmeler ses kayıt cihazına kaydedilerek, daha sonra bu verilerin eksiksiz çözümlemesi yapılmıştır. Çalışmadan elde edilen bulgular, Pomakların mübadele sonrasında yemek kültürünün diğer kültürlerle etkileşim sonucunda değişim geçirdiğini, birçok lezzetin unutulduğunu ancak yine de halen bu kültürü kısmen devam ettirmeye çalıştıklarını göstermektedir.Öğe Kameranın tanıklığı:sözlü tarih çalışmalarında video teknolojisinin kullanılması(Tarih Vakfı, 2016-12) Balay, Berrin; Ocak, Ersan[Özet Yok]Öğe Türkiye’de işletme yüksek lisans eğitiminde ilk adım:işletme idaresi kurslarına ilişkin bir sözlü tarih çalışması(İstanbul Üniversitesi, 2016) Pazarcık, YenerÇalışmanın amacı, 1954 yılında İstanbul Üniversitesi İktisat Fakültesi bünyesinde kurulmuş olan İşletme İktisadı Enstitüsü ve bu enstitüye bağlı olarak oluşturulan ve işletme yüksek lisans eğitiminin ilk adımları olarak kabul edilebilecek İşletme İdaresi Kurslarını incelemektir. Bu amaçla, 1956 yılındaki Birinci İşletme İdaresi Kursunda öğretim üyesi, asistan ve kursiyer olarak bulunmuş kişilerle görüşmeler gerçekleştirilmiştir. İktisat alanından farklı tasarlanmış ilk işletmecilik eğitimi denemesi olarak nitelendirebileceğimiz örnek olay için görüşmeler yoluyla sözlü tarih çalışması yapılmıştır. Elde edilen bulgular, Birinci İşletme İdaresi Kursu ve sonrasındaki çalışmaların işletme yöneticisi yetiştirme bağlamında gösterilmiş ilk çabalar olduğunu doğrulamakta; ayrıca, günümüz iş dünyası ve işletmecilik eğitimi alanı üzerindeki doğrudan ve dolaylı etkileri yanında ulaşılamayan hedefleri de ortaya koymaktadır. Bu çalışma, günümüzde pek çok üniversite ve enstitüde kurumlaşmış organizasyonlar olarak yürütülen İşletme Yüksek Lisans Programlarının başlangıçtan bugüne nasıl evrildiğini, bu örnek olayı yaşamış kişilerin gözünden değerlendirmekte ve söz konusu döneme ışık tutmayı hedeflemektedir.Öğe Türkiye Turing ve Otomobil Kurumu’nun kuruluşu ve faaliyetleri üzerine bir sözlü tarih araştırması(2014-04) Tören, EmrullahTürkiye Turing ve Otomobil Kurumu’nun kuruluşu ve faaliyetlerini konu edinen bu çalışma, sözlü tarih yöntemi ile elde edilen dökümanlar ve kaynak kişilerle yapılan görüşmeler sonucunda elde edilen veriler ile hazırlanmıştır. Çalışma kapsamında, birisi İstanbul’da, diğeri ise Ankara’da bulunan Turing Kurumu’nun iki eski yöneticisi ile sözlü tarih görüşmeleri gerçekleştirilmiş ve kaynak kişilerden dönemlerine ait çeşitli dökümanlar alınmıştır. Kurumun Türk kültür ve sanatına, tarihi yapılara ve turizm alanına katkıları, kaynak kişilerin anlatımlarından yapılan doğrudan alıntılarla zenginleştirilmiş ve bu alanlarda yapılan çalışmaları ortaya konmuştur.Öğe Değişim ve süreklilik bağlamında oyun ve oyuncağa bakmak:bir sözlü tarih çalışması(2016) Kabapınar, Yücel; İncegül, Sibel2005 yılı sonrası öğretim programlarında yapılan değişiklikler, Sosyal Bilgiler derslerinde yeni öğretim yöntemlerini de gündeme getirmiştir. Bu öğretim yöntemlerinden biri de sözlü tarihtir. Bu çerçevede araştırmanın amacı, sözlü tarih öğretim yönteminin okul düzeyinde öğrenciler tarafından gerçekleştirilme boyutunu ortaya koymaktır. Araştırma nitel bir araştırma olup eylem araştırması desenine sahiptir. Araştırmanın çalışma grubunu bir devlet okulunun 5. sınıfına devam eden 60 kişilik bir öğrenci grubu oluşturmuştur. Bu grubun 36’sı kız, 24’ü ise erkek öğrencidir. Üç kişilik gruplardan oluşan öğrenciler, sözlü tarih etkinliği kapsamında tarihsel süreç içerisindeki oyun ve oyuncağın değişim ve sürekliliğine ilişkin araştırma yapmış, 50 yaş üstü yetişkinlerle mülakatlar gerçekleştirmiş ve araştırma sonuçlarını rapor halinde sunmuşlardır. Öğrencilerin sözlü tarih ödevleri, yarı yapılandırılmış görüşme formu ve süreç içinde tutturulan öğrenci günlükleri eylem araştırması kapsamında veri toplama araçları olarak kullanılmıştır. Elde edilen verilere içerik analizi uygulanmıştır. Araştırma sonuçları öğrencilerin büyük bölümünün sözlü tarih sürecini uygulayabildiklerini ve süreçten keyif aldıklarını ortaya koymaktadır.Öğe Türkiye’de sinema mekanlarını sözlü tarih üzerinden anlamak(Geleneksel Yayıncılık, 2013) Öztürk, SerdarBu makale, Türkiye’de sinema mekanlarında insan deneyimlerini ve bu deneyimlerin öznesi konumundaki insanların algılarını ve filmlere yönelik alımlamalarını anlama üzerinedir. Sinema mekanları, izleyenlerin filmle iletişim kurmaya imkan vermenin ötesinde, özellikle kültür ve toplum bilimcilerin toplumu anlamaya yönelik analizlerinde yararlanabilecekleri sosyalleşme ve insan faaliyetleri gibi unsurlar üzerine teorik ve kavramsal çerçevemize katkı yapabilir. Türkiye’de sözlü tarihin “aşağıdan tarih” ve “tarihsel antropoloji” alanlarında kullanımının eksiklikleri göz önüne alındığında, insan faaliyetlerini konu alan sözlü tarih merkezli inceleyen çalışmaların önemi açıktır. Bu çalışma, özellikle 1950-1980 arasında Türkiye’de sinema mekanlarının insanlar tarafından nasıl kullanıldığını, filmleri ve filmlerdeki karakterleri nasıl alımladıklarını, gündelik yaşam deneyimlerine sinema mekanlarındaki deneyimlerini nasıl taşıdıklarını incelemektedir. Türk sinema tarihini kültürel, sosyolojik ve tarihsel boyutlarıyla inceleyen sözlü tarih çalışmaları da oldukça yetersizdir. Oysa sinema, mekan, film, kadın-erkek ilişkileri, geleneksel ve modern ilişkiler, gerçek ve hayal edilmiş dünya arasındaki gerilimler açısından çok boyutlu bir konudur. Yapılacak her sözlü tarih çalışması, aynı zamanda Türk kültür ve sosyal tarihine katkı niteliğindedir. Teorik çerçevesi mekan ve sinema mekanı üzerine temellendirilen bu çalışma, böyle bir katkı sunmayı amaçlamaktadır.Öğe Kültürel kimliğin korunmasında sözlü tarih çalışmaları:Çankırı örneği(Çankırı Belediyesi, 2009-11) Metin, ErhanBu çalışma, kültürel kimliğin korunabilmesi ve devamının sağlanabilmesi için etkili yöntemlerden bir tanesi olan sözlü tarih çalışmalarını ve bu çalışmaların kültürel kimliğe sağlamış olduğu katkıları konu almaktadır. Özellikle uygulama örnekleri bakımından bir çalışma sahası haline gelmiş veya getirilmiş olan Çankırı ili bu çalışmanın konusunu destekleyecek şablon örneklere sahiptir. Mamafih Çankırı'da şimdiye kadar yapılmış ve yapılmakta olan sözlü tarih çalışmaları "amaç, içerik ve sonuç" bakımından ayrı ayrı incelenmiştir. İlde yapılmış olan sözlü tarih çalışmalarına ait sonuçların ilin tarihi, kültürü ve kent kimliğinin oluşumuna yapmış olduğu katkılar irdelenmiştir. Bununla birlikte bu çalışmalarda görev almış kişilerin bölgede yaptıkları sözlü tarih çalışmalarına yönelik düşünceleri ve tecrübeleri de aktarılmaya çalışılmıştır. Bu sayede 1980'lerden sonra Türkiye'de yeni, yeni yapılmaya başlanan sözlü tarih çalışmalarının yerelde kullanıldığında ortaya çıkan sonuçların yerele ve buradan hareketle ulusala olan etkileri değerlendirilmiştir. Ayrıca bu çalışmaların devam ettikçe ve bazı kurum ve kuruluşlarca desteklendikçe Çankırı ilinin geleceğinde ne gibi değişiklik ve ilerlemeleri ortaya koyabileceği vurgulanmaya çalışılmıştır.Öğe Kadınların özyaşam öykülerinde kadınlık ve öğretmenlik kimliklerinin kuruluşu:emekli kadın öğretmenlerle mikro düzlemde bir sözlü tarih çalışması(Kastamonu Üniversitesi Kastamonu Eğitim Fakültesi, 2014) Dilek, Gülçin; Işık, HülyaBu çalışma, 1920 ve 1954 doğumlu ve sırayla biri kentsel, diğeri kırsal bölgede yetişmiş iki emekli kadın öğretmenin anlatıları doğrultusunda, öğretmen kadınların deneyimlerini, ilgili tarihsel bağlamlar ekseninde karşılaştırmalı olarak incelemeyi amaçlamaktadır. Nitel araştırma deseni ve yapılandırılmamış görüşme yönteminin kullanıldığı araştırmada veriler ses kayıt cihazı yoluyla kayıt altına alınmış; betimsel analiz tekniğine uygun şekilde görüşmelerden doğrudan alıntılar yapılarak çözümlenmiş; son olarak bu iki anlatı ilgili literatür ile desteklenerek ve karşılaştırmalı olarak tartışılmıştır. Çalışma, baba otoritesinin/figürünün, her iki kadının yaşamını şekillendirmede önemli bir rol oynadığını; 1920 doğumlu Nalan Hanım’ın, kimliğini, cinsiyetçi işbölümünün içselleştirildiği geleneksel toplumsal cinsiyet perspektifinden “ideal kadın/ideal evlat” ve “ideal öğretmen” olarak kurgularken; 1954 doğumlu Sevim Hanım’ın “idealist öğretmen” “eğitimli/çalışan kadın”, ve “adil öğretmen anne” olarak kurguladığını ortaya koymuştur.