Arşiv logosu
  • Türkçe
  • English
  • Giriş
    Yeni kullanıcı mısınız? Kayıt için tıklayın. Şifrenizi mi unuttunuz?
Arşiv logosu
  • Koleksiyonlar
  • Sistem İçeriği
  • Analiz
  • Talep/Soru
  • Türkçe
  • English
  • Giriş
    Yeni kullanıcı mısınız? Kayıt için tıklayın. Şifrenizi mi unuttunuz?
  1. Ana Sayfa
  2. Yazara Göre Listele

Yazar "Arslan, Yusuf" seçeneğine göre listele

Listeleniyor 1 - 2 / 2
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
  • [ X ]
    Öğe
    Sözlü tarihin ortaöğretim öğrencileri üzerindeki etkileri (Tunceli merkez örneği)
    (2013) Arslan, Yusuf
    In this study, high school final year students the center of Tunceli family and social environment in which information is transmitted by the effects of oral history have been determined. The study was made by the method of qualitative research case study is structured according to the pattern. In this research, the focus group discussion in the academic year 2011-2012, as a form of semi-structured interviews and open-ended questions were used research techniques. As a result of the official history of oral history research in Tunceli, in some respects different from each other in some of the subjects was found to have opposing narratives. However, the students' oral history is often regarded as a legacy of heirloom and the sound of societies in the past, oral history narrative uncritically internalized or other additional information have emerged directly from the study reach. Students' oral dates are usually "grandparents, parents, the Internet, religious institutions, political associations, TV, magazines, newspapers learned from sources such as understood. However, oral history, history lessons and textbooks for secondary school students to the fact that the subject is not usually objective history textbooks and history lessons, history lessons and textbooks irrelevant to behave, think about the ideological serve a purpose in and of themselves "marginalized citizens" were caused by the feeling of. Administration of oral history textbooks in the history lesson, the students' love of history lessons, interest increase, and social tolerance and to contribute to peace has been found.
  • Yükleniyor...
    Küçük Resim
    Öğe
    Yerel ve sözlü tarihin ortaöğretim öğrencilerindeki yansımaları:Tunceli Merkez örneği
    (2012) Arslan, Yusuf; Aksoy, Mustafa
    Bu araştırmada Tunceli merkez ortaöğretim öğrencilerine ailesi, çevresi ve içinde bulunduğu sosyal ortam tarafından nakledilen sözlü tarihin etkileri ortaya konulmuştur. Tezde, öğrencilerin okulda ve okul dışında anlatılan birbirine rakip tarih söylemleri karşısında tercihlerini nasıl yaptıklarını, karşılaştıkları direnç noktalarını, tarih bilgilerini hangi yönde geliştirmek istediklerini, resmi tarih karşısında kendilerini nasıl konumlandırdıklarını ve hangi gerekçelerle yerel tarih bilgisini bırakmaya istekli olmadıklarını derinlemesine analiz ettik. Bununla birlikte bu araştırma Tunceli merkez örneğinde yapılmış olması vesilesiyle aynı zamanda bugüne kadar tarih öğretimindeki araştırmalara hiç konu edilmeyen, yani adeta "yok" kabul edilen Alevi ve Kırmanc öğrencilerin resmi tarihte ne gördüklerini, neler yaşadıklarını içeriden bir bakış ile anlamaya imkan vermiştir. Tez, giriş, alan yazın, Tunceli örneğinde tarih yazımı ve öğretiminde yerel/ sözlü tarih, yöntem, bulgular ve sonuç olarak altı bölümden oluşmaktadır. Araştırmada nitel araştırma olup örnek olay (case study) deseni benimsenmiş, pilot araştırma, odak grup tartışması, yarı yapılandırılmış mülakat, gözlem ve açık uçlu soru formu gibi veri toplama teknikleri kullanılmıştır. Mülakatlara başlamadan önce random tekniğine göre seçilmiş bir lisede, 12. sınıfta okumakta olan 5 öğrenci ile pilot araştırma yapılmış, soruların geçerlilik güvenilirlikleri test edilmiştir. Pilot araştırma sonucunda mülakat sorularında kimi değişiklikler yapılmak durumunda kalınmış, sonrasında uygulamaya geçilmiştir. İlk olarak Tunceli merkezindeki 8 resmi ortaöğretim okulunda, her okuldan kız ve erkek öğrenci sayıları eşit olacak şekilde, 12. sınıfa giden 5'er öğrenci seçilerek toplam 40 öğrenci ile yarı yapılandırılmış mülakat yapılmıştır. Akabinde tesadüfen belirlenen 1 lisedeki 9 öğrenci ile odak grup tartışması ve yine rastgele belirlenen 3 liseden 108 öğrenci ile açık uçlu soru formu uygulaması yapılmıştır. Bununla birlikte, 6 ortaöğretim tarih öğretmeniyle görüşmeler yapılmıştır. Öte yandan Tuncelili öğrencilerin tarih bilgilerini biçimlendirmede belirleyici rolleri olan, çoğu sözlü tarih bilgisini hafızalarından aktaran 15 vatandaş ile de görüşmeler yapılmıştır. Görüşmelerin tamamında kamera kullanılmış, kayıtların çözümlemesi yapılırken kaydın kaçıncı dakikadan başladığı bunun yanı sıra sözel olmayan ifadelere (gülümseme, tebessüm, sinirlenme, ses tonunun yükselmesi, dalga geçme, el işaretleri) aynen yer verilmiştir. Araştırma sonucunda Tunceli'deki sözlü tarih ile resmi tarihin "iki farklı kulvar" da gittikleri görülmüştür. Sözlü tarihin pek çok tarih konusunu resmi tarihe rakip bir söylemde ele alarak değerlendirdiği, resmi tarih anlatısını çoğu kez etkisizleştirdiği saptanmıştır. Bununla birlikte öğrencilerin büyük çoğunluğu sözlü tarihlerini "atalarının geçmişteki sesi" gibi kabul edip, sözlü tarih anlatısını sorgulamadan ya da farklı ek bilgilere ulaşmaya çalışmadan doğrudan içselleştirdikleri ortaya çıkmıştır. Yine bu araştırma sonucunda öğrencilerin sözlü tarihlerini daha çok "büyükbaba ve büyükanne, çevredeki yaşlılar ve 38 tanıkları" ndan öğrendikleri görülmüş, anne ve babaların sözlü tarih aktarımında yeterince istekli olmadıkları anlaşılmıştır. Bu durum Tunceli'deki sözlü tarihin yaşlı kuşaklara bağlı olarak etkisizleşeceğini düşündürmüştür. Bununla birlikte, sözlü kültüre dayalı tarihsel bilgilerin ortaöğretim tarih derslerine konu edilmiyor oluşu Tunceli merkez ortaöğretim öğrencilerinin tarih derslerine olan bakışlarını olumsuz etkilediği görülmüştür. Sözlü tarihin tarih ders kitaplarına konu edilmiyor oluşu ise Tunceli merkez ortaöğretim öğrencilerinin ortaöğretim tarih ders kitaplarını objektif, tarafsız, nesnel bulmamalarına neden olduğu belirlenmiştir. Bu araştırmada, Tunceli merkez ortaöğretim öğrencilerinin sözlü kültüre dayalı tarihsel bilgileri ile MEB'in program ve ders kitaplarında öngördüğü tarih bilgileri arasında anlamlı bir farklılık olduğu ortaya çıkmıştır. Bu durum "Dersim 38, Hz. Ali, Yavuz Sultan Selim" konularında çok daha belirgin olarak ortaya çıkmaktadır. Sözlü kültüre dayalı tarih anlatısı ile resmi tarih anlatısı arasında eğitim gören Tunceli merkez ortaöğretim öğrencilerinin akademik anlamda bu durumdan olumsuz etkilendikleri saptanmıştır. Buna göre, öğrenciler iki farklı anlatı arasında kaldıklarından tarih derslerine, tarih ders kitaplarına olan ilgileri azalmakta, bazı öğrencilerin kimlik parçalanması yaşadıkları, asileştikleri, kendilerini öteki hissettikleri, özgüvenlerinin kaybolduğu, kendilerini ifade etmede zorluklar yaşadıkları görülmüştür. Diğer yandan, sözlü kültüre dayalı tarih ile resmi tarih arasında bulunan Tunceli Merkez Ortaöğretim okullarında görevli Tuncelili tarih öğretmenleri de bu durumdan olumsuz etkilenmektedirler. Öğretmenlerin "Dersim 38, Yavuz Sultan Selim, Kerbela, Hz. Ali, Cumhuriyet Dönemi" gibi konuları resmi tarih üzerinden anlatma uğraşı kimi öğrencileri şoka sokarak öğretmenlerine karşı "ses tonlarının sertleşmesine", "sinirlenmelerine", "ayağa kalkarak saldırgan tavırlar sergilemelerine", "suratlarını ekşitmelerine" ve "dersten kopmalarına" neden olmaktadır. Bunun dışında, iki farklı tarih anlatısı yüzünden söz konusu öğretmenler, kendilerini kötü hissetme, kendileri ile sık sık çelişme, vicdanlarının sızlaması, okul dışındaki sosyal çevrelerinde alaya alınma ya da imaj kayıplarına uğrama hislerini yaşadıkları saptanmıştır. Tuncelili öğrencilerin, yerel ve sözlü tarihlerinin tarih derslerine ve tarih ders kitaplarına konu edilmesi yönünde bir talepleri bulunmaktadır. Tarih derslerinde ve tarih ders kitaplarında eşit, tarafsız, demokratik, çoğulcu ve "atalarının geçmişteki seslerini" öğrenebilecekleri kendilerine uygun bir tarih öğretimi istemektedirler. Bu taleplerin Tuncelili tarih öğretmenleri ve veliler içinde uygun düştüğü saptanmıştır.

| Bilim ve Sanat Vakfı | Kütüphane | Rehber | OAI-PMH |

Bu site Creative Commons Alıntı-Gayri Ticari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile korunmaktadır.


Vefa Caddesi, No:41, 34134, Fatih, İstanbul, TÜRKİYE
İçerikte herhangi bir hata görürseniz lütfen bize bildirin

DSpace 7.6.1, Powered by İdeal DSpace

DSpace yazılımı telif hakkı © 2002-2025 LYRASIS

  • Çerez Ayarları
  • Gizlilik Politikası
  • Son Kullanıcı Sözleşmesi
  • Geri Bildirim